اهمیت استارتاپ

اهمیت استارتاپ

  • اهمیت استارتاپ در تمرکز بر رشد و توسعه

یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم در اهمیت استارتاپ تمرکز بر رشد و توسعه هدف است.

ممکن است تجارت‌های کوچک بخواهند همیشه در وسعت اندکی فعالیت‌ کنند. اما استارتاپ همیشه در حال رشد و گسترش است.

تمام استارتاپ‌ها در ابتدا به‌صورت یک تجارت کوچک آغاز می‌شوند. اما تمام کسب و کارهای کوچک یک استارتاپ به حساب نمی‌آیند.

تفاوت startup و یک تجارت کوچک در این موضوع است: یک استارتاپ در آینده‌ای نه چندان دور، تنها یک تجارت کوچک باقی نمی‌ماند.

  • استارتاپ مشکلات را حل می‌کند

استارتاپ همچون یک مخترع عمل می‌کند. به‌بیان دیگر، مشکلات و نیازها را بررسی کرده و سعی می‌کند راهکاری خلاقانه‌ ارائه دهد.

در واقع هدف و اهمیت استارتاپ موفق، حل مسئله یا مشکلی است که می‌تواند به دنیا و مردم جهان در داشتن زندگی بهتر، کمک کند.

  • استارتاپ در جستجوی تولید و بازاریابی مناسب است

داشتن ایده‌ای در راستای تولید و بازاریابی بدون برنامه عملی، بی‌فایده است.

در‌واقع اگر شرکتی برنامه‌ای نداشته باشد، هدفی ندارد.استارتاپی موفق است که در جستجوی تولید و بازاریابی مناسب باشد.

این شرکت‌ها سعی می‌کنند مشتریان ایده‌آل پیدا کنند.

بنابراین آن‌ها می‌توانند خدمات، تولیدات، قیمت، کارکرد، نکات مثبت و اینکه چقدر در زندگی مورد نیاز است را به مشتریان ایده‌آل معرفی کنند.

  • Startup روش‌های سنتی را به روش‌ها مدرن تغییر می‌دهد

اهمیت استارتاپ این است که هیچ مرز و محدودیتی ندارد.

معمولا استارتاپ‌ها را قشر جوان جامعه می‌سازند و آنان سعی به مدرن سازی جامعه دارند.

هر تجارتی می‌تواند یک استارتاپ باشد. اما به‌شرط اینکه نوآوری داشته باشد و ایده‌های جدیدی خلق کند.

همچینین استارتاپ موفق تلاش می‌کند روش‌های سنتی را به روش‌ها مدرن و امروزی تغییر دهد.

  • استارتاپ‌ یک تجارت مستقل است

تجارتی که به شرکت‌های بزرگ وابسته است، استارتاپ نیست.

 استارتاپ یک تجارت مستقل است و به هیچ شرکتی وابسته نیست.

 در واقع این شرکت با خلاقیت خود باید هدف مخصوص به خود را داشته باشد. بنابراین تنها روش پیشرفت یک استارتاپ، استقلال است.

چند نمونه از استارتاپ های موفق جهانی و ایرانی

  • دیجی کالا

دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی آنلاین در ایران است که توسط برادران محمدی در ایران راه اندازی شده است.

این فروشگاه در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد و محصولات حوزه‌های دیجیتال، فناوری، کسب‌و‌کار، محصولات خانگی و مواردی دیگر را به فروش می‌رساند.

این شرکت یکی از نمونه‌های موفق استارتاپ ایرانی است که کار خود را از فروش محصولات کوچک و خرده‌فروشی آغاز کرده

و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران است.

  • آپارات

 آپارات یکی از سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم‌های ویدیویی در ایران است که به عنوان اولین سرویس فعال در این حوزه خود را معرفی کرد.

آغاز به کار آپارات به سال 1389 برمی‌گردد و توسط شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا راه‌اندازی شده است.

درآمد این سرویس از طریق تبلیغات و فروش برخی محصولات خاص انجام می‌گیرد

و در حال حاضر از لحاظ اقتصادی، یکی از بهترین شرکت‌های اینترنتی فعال در ایران به شمار می‌رود.

  • تخفیفان

تخفیفان یکی از استارتاپ‌ های منحصر به فرد و خاص در ایران است که مکانیزم‌های مختلفی برای ارائه تخفیف به مشتریان خود تعریف می‌کند.

این گروه فعالیت خود را در سال 1390 با شعار «ارزان‌تر لذت ببرید» شروع کرده است

و در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی، به معرفی تخفیف‌های متعلق گرفته به هر کالا می‌پردازد.

در وب سایت تخفیفان، خدمات مختلف مربوط به:

حوزه رستوران و کافی شاپ، هنر و تئاتر، تفریحی و ورزشی، آموزش، سلامتی و پزشکی،

زیبایی و آرایشی، هتل و سفر و همچنین کالاها و برندها معرفی می‌شود و تخفیف برخی از آنها تا 90 درصد نیز می‌رسد.

  • اوبر (Uber)

اوبر یکی از موفق‌ترین استارتاپ های جهانی است که توسط یک ایرانی به اسم دارا خسروشاهی مدیریت می‌شود.

سرمایه این شرکت نزدیک به 68 میلیارد دلار برآورد شده است و در زمینه تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کند.

  • ایربی‌ان‌بی (Airbnb)

ایر‌بی‌ان‌بی یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه خدمات مسافرتی است، که محل اقامت و تورهای مسافرتی مختلف را معرفی می‌کند.

این شرکت توسط برایان چسکی مدیریت شده و سرمایه آن در حدود 31 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این شرکت نیز مانند شرکت‌های ایرانی از یک کسب‌و‌کار کوچک و استارت آپی شروع شده است.

  • پینترست (Pinterest)

پینترست یکی از سرویس‌های بین‌المللی اشتراک‌گذاری تصاویر است که به عنوان یک رقیب اصلی برای تصاویر گوگل معرفی می‌شود.

این شرکت با سرمایه 11 میلیارد دلاری توسط بن سیلبرمن مدیریت می‌شود و هنوز هم روند رو به پیشرفت خود را ادامه می‌دهد.

اردوی استارتاپ چیست؟

اردوی استارتاپ یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) بر‌گزار می‌گردد.

در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند

تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

این برنامه جهانی تابحال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا بر‌گزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است.

در اردوی استارتاپ ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است؛  اجرا، اجرا و فقط اجرا!

روز اول افراد ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و از بین ایده‌های مطرح شده بهترین آن‌ها با رأی حاضران انتخاب می‌شوند.

صاحبان ایده‌های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص‌های مورد نیاز برای پیشبرد ایده می‌کنند

بعد از تشکیل گروه‌ها روز اول به پایان می‌رسد.

در روز دوم گروه‌ها از اول صبح در مکانی که برایشان تدارک دیده شده حاضر شده

و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده‌ی خود می‌نمایند.

در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینه‌های مختلف دارای تخصص می‌باشند و یا سابقه ایجاد استارتاپ را دارند

گروه‌ها را در جهت اجرایی کردن ایده‌هایشان راهنمایی و کمک می‌کنند، روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارتاپ سپری شده

و در این بین ممکن است کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت هم برگزار شود.

با آغاز روز سوم باز گروه‌ها دور هم جمع شده و آخرین تلاش‌ها را در جهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام می‌دهند

و آماده ارائه آن در حضور داوران می‌شوند.

عصر روز سوم زمان بررسی ایده‌ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است ،

بطوری که گروه‌ها با ارائه توضیحات در زمینه:

توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و… از طرح خود دفاع می‌کنند.

در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب می‌شوند.