استارت آپ

 استارت آپ چیست؟    

Startup  مخفف عبارت startup  company ، عبارتست از یک کسب‌ و‌ کار جدید و نوپا و یک سرمایه‌گذاری در قالب کارآفرینی،

که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر راه اندازی شده و طبق یک ایده‌ی نوین و خلاقانه آغاز می گردد.

تکرارپذیری و مقیاس پذیری یک مدل کسب و کار، با خود، امکان رشد را به همراه خواهند آورد.

شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه ‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند و رشد سریعی دارند.

شرکت‌های نوپا معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌ پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست

 و بازار هدفشان نیز در حد فرض است اما این ایده‌ها عموما بازار نیازمندی‌های جامعه را هدف قرار می دهد.

از چالش‌های راه‌اندازی یک کسب و کارنوپا، سرمایه، نیروی انسانی و هزینه اجاره دفتر کار است.

به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌ها برای کاهش این هزینه‌ها از خدمات دفتر کار مجازی استفاده می‌کنند.

مدل کسب و کار (Business Model) : مجموعه ایی از روش ها و راهکارهایی است که

 یک شرکت، بنگاه یا سازمان برای ایجاد، ارائه و بدست آوردن ارزش (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و …) بکار می برد.

 که با طرح کسب و کار (Business Plan) نباید اشتباه گرفته شود.

تکرارپذیر: یعنی اینکه آن مدل کسب و کار که با هدف درآمد زایی ایجاد شده است را بتوان بارها و بارها تکرار کرد

و به ازای هر تکرار، درآمد افزایش پیدا کند. یعنی در کلام ساده تر، بتوان محصول یا خدمت ارائه شده را تولید انبوه کرد.

مقیاس پذیر: یعنی اینکه بتوان آن مدل کسب و کار را در آینده با افزایش منابع مالی ، نیروی انسانی و … توسعه داد

 و روش های ایجاد، ارائه و کسب ارزش را بهتر، سریعتر و بیشتر کرد.

لین استارتاپ چیست؟

لین استارتاپ (lean startup) یا همان استارت آپ های ناب یک مفهوم خاص در راه اندازی کسب‌و‌کارهای جدید است

 که ریسک‌پذیری آنها را تا حدود زیادی کاهش داده و به نوعی اطمینان از فروش محصول را بالا می‌برد.

 در مفهوم استارت آپ به شکل سنتی، فرایند تولید محصول و عرضه آن به بازار بدون مطالعه مشتریان انجام می‌گیرد

 و معمولاً درصد بالایی از استارتاپ ها دچار مشکل و شکست می‌شود.

در این شیوه، به کارآفرین امکان کار همزمان بر روی تولید محصول یا خدمات و همچنین مطالعه بر روی مشتریان داده می‌شود.

 یعنی کارآفرین هم فرصت دارد که محصول خود را تولید کند و هم می‌تواند وضعیت بازار و مشتری را بررسی کند.

 بنابراین، لین استارتاپ کمک می‌کند که شرکت‌های نوپا خیلی سریع‌تر خود را در بازار پیدا کرده و آمار شکست آنها کاهش پیدا کند.

انواع استارت آپ

استارت آپ ها را به شش دسته کلی تقسیم کرده‌ایم که هر کدام از آنها ممکن است زیر لایه‌های دیگری نیز داشته باشند:

1.استارت آپ های فعال در زمینه سبک زندگی

مفهوم استارت آپ سبک زندگی شامل پروژه‌هایی می‌شوند که با سبک زندگی افراد مختلف در ارتباط هستند.

هدف از راه اندازی این استارت آپ ها، کمک به بهبود زندگی افراد جامعه با استفاده از روش‌های مختلف است.

ممکن است کار این گروه به صورت مجازی و در قالب تیم‌های اینترنتی انجام گیرد

 یا در فضای واقعی و به صورت یک شرکت واقعی پروژه خود را راه اندازی کنند.

 مثلاً ممکن است یک گروه به سراغ آموزش روش‌های آشپزی بروند و گروهی دیگر در زمینه حفظ سلامت خانواده‌ها فعالیت کنند و …

2.استارت آپ های مقیاس پذیر

استارت آپ هایی در این دسته قرار می‌گیرند که علاوه بر اینکه به سوددهی بالا فکر می‌کنند،رویای جهانی شدن را نیز در سر دارند.

 آنها مدام در فکر بزرک کردن کسب‌وکار خود هستند و مدام در جستجوی جذب سرمایه برای بزرگتر شدن هستند.

 از مهم‌ترین این نوع استارتاپ‌ ها می توان به فیسبوک و اوبر اشاره کرد.

3.استارت آپ های کوچک(مشاغل خانوادگی)

 این گروه بیشتر به صورت مشاغل کوچک تشکیل می‌شوند و معمولاً خانوادگی اداره می‌شوند.

فرض بگیرید که یک خانواده تصمیم می‌گیرد که یک شرکت خدماتی تأسیس کنند و از طریق خدمت رسانی به افراد جامعه، کسب درآمد کنند.

 حتی ممکن است چند نفر از دوستان یا از آشنایان در زمینه تولید یک محصول خاص،

 مانند تولید کفش با یکدیگر توافق کنند و سرمایه راه اندازی آن را نیز به صورت شراکتی تأمین کنند.

نکته‌ای که حائز اهمیت بوده این است که این مدل از مشاغل سود زیادی به دست نمی‌آورند، اما از ثبات کاری خوبی برخوردار خواهند بود.

4.استارت آپ های فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی

 با رشد رسانه‌های اجتماعی و دسترسی بیشتر افراد جامعه به این ابزارها،

حوزه کارآفرینی در این بخش نیز توانسته است که نقش خود را به خوبی ایفا کند.

 برخی از افراد ایده پرداز، ترجیح می‌دهند که به صورت گروهی وارد این حوزه شوند و با طراحی یک نرم افزار یا یک اپلیکیشن، به راحتی شرایط کسب درآمد اینترنتی را فراهم کنند.

5.استارت آپ های کوچک وابسته به شرکت‌های بزرگ

این استارت آپ ها به نمایندگی از شرکت‌های بزرگ وظیفه دارند که در جهت بهبود عملکرد آنها عمل کنند.

معیارهای مختلفی برای کار این گروه وجود دارد و آنها بیشتر سعی می‌کنند که کارشان جنبه مطالعاتی داشته باشد و اقدامات اولیه برای شرکت‌های بزرگ‌تر را انجام دهند.

مثلاً یک شرکت بزرگ تصمیم می‌گیرد که یک محصول x را در بین محصولات خود قرار دهد.

پس این گروه موظف می‌شوند که وضعیت بازار و مشتریان را نسبت به این محصول یا خدمات بررسی کنند و در صورت موفقیت در این حوزه، شرایط را برای حضور شرکت‌ بزرگتر فراهم کند.

6.دسته‌ای دیگر از این‌گونه استارتاپ‌ها نیز وجود دارند که به فروش و بازاریابی محصول شرکت‌های بزرگ می‌پردازند.

چه ایده ای می تواند استارتاپی باشد؟

قبل از اینکه یک ایده را در ذهن خود رشد دهید نیاز است چند موضوع مهم را همیشه مد نظر خود قرار دهید.

مدل کسب و کار ایده ای که می دهید چگونه است

به بیان دیگر ایده شما چگونه منابع مالی را در بازار هدف جذب می کند و به سود دهی می رسد.

معمولا افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدل های کسب و کار Business model آشنا هستند

و در برنامه های استارتاپی افراد متخصص در این زمینه می توانند مشاوره های خوبی را در مورد ایده شما و مدل های سرمایه گذاری بدهند.

مارک اندرسون زندگی یک استارتاپ را به دو قسمت تقسیم می‌کند:

قبل از دستیابی به تناسب محصول و بازار: تمرکز باید بر روی یادگیری باشد

بعد از دستیابی به آن: تمرکز بایستی بر روی اجرا باشد

در بخش دوم، مشتری، ارزش قابل ارائه، کانال توزیع و به طور خلاصه مدل کسب وکار مشخص است

و صرفا تمرکز باید بر اجرا باشد و یک اجرای خوب موفقیت را تضمین می‌کند

ولی در بخش اول که همان استارتاپ است باید تمرکز بر روی یادگیری و رسیدن به تناسب محصول و بازار باشد.