اصطلاحات رایج در استارت آپ
- بنیانگذار استارت آپ (Founder)
شخصی که استارت آپ را راهاندازی میکند بنیانگذار آن نامیده می شود.
این اشخاص معمولا تمایل ندارند برای دیگران کار کنند
و اطمینان دارند که میتوانند با ایده های منحصر به فرد و تلاشهای خود دنیا را زیر و رو کنند.
راهاندازی یک استارت آپ کار ساده ای نیست و مشکلات زیادی برای پیاده سازی آن وجود دارد
اما اگر نتایج آن موفقیتآمیز و مطلوب باشد،از نظر احساسی و مالی بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
- استارت آپ گرایند (Startup Grind)
استارتاپ گرایند برنامه ای جهانی است که در آن از کارآفرینان مشهور و موفق دعوت می شود تا رمز موفقیت استارتاپ خود را برای دیگران بازگو نمایند.
افراد حاضر در این برنامه ها میتوانند با پروژههای هم آشنا شده و از تجربیات یکدیگر استفاده نمایند.
- لین استارت آپ (Lean Start up)
لین استارت آپ یا نوپای ناب، روش هدایت و مدیریت یک استارتاپ را نشان می دهد.
اینکه چه زمانی آن را تغییر داد و چه راه و روش هایی را برای رشد و توسعه ی آن به کار گرفت.
بسیاری از استارتاپ ها جهت ساختن کالای مورد نیاز مردم راهاندازی می گردند.
آنها ممکن است ماهها و حتی سالها زمان صرف کنند بدون اینکه محصول خود را در معرض دید مشتری قرار دهند.
همین سبب شکست بسیاری از استارتاپ ها میشود.
چرا که آنها با مشتریها در مورد محصولات خود صحبت نکرده و عکس العمل آنها را نمی بینند.
وقتی که مشتریها با استارتاپ ارتباط برقرار نکنند، برای ایده و طرح آن ارزشی قائل نمی شوند و در نهایت استارت آپ شکست میخورد.
- یونیکورن استارت آپ (Unicorn Start up)
اصطلاح استارتاپ یونیکورن یا تک شاخ به استارتاپهایی گفته میشود که رشد و پیشرفت سریعی داشته باشند.
Unicorn sratup اولین بار در سال ۲۰۱۳، توسط سرمایهگذاری به نام آیلین لی به کار برده شد.
او از میان موجودات افسانهای، تک شاخ را نمادی برای این مدل استارت آپ انتخاب کرد.
- شتابدهندهی استارتاپ (Startup Accelerator)
شتاب دهنده ی استارتاپ به شرکتهایی گفته می شود که بر روی استارت آپها سرمایهگذاری میکنند.
این شرکتها سهمی از مالکیت استارت آپ را برداشته و در عوض خدماتی مانند آشنا کردن آنها با سرمایهگذاران و متخصصان رشته ی مورد نظر را برایشان فراهم می آورند.
به عبارتی این موسسات شانس موفقیت استارت آپ را بالا می برند.
- تجارت B2B
B2B مخفف عبارت Business to Business است
به کسب و کاری گفته میشود که خدمات و محصولات خود را به کسب و کار دیگری ارائه میدهد.
- تجارت C2C
C2Cمخفف عبارت Customer to Customer است
کاربران با به کارگیری آن، خدمات و اجناس خود را به سایر کاربران عرضه می دارند.
وبسایتها و اپلیکیشن های خرید و فروش اجناس و کالاهای دست دوم، از جمله نمونههای تجارت C2Cاست.
- تجارت B2C
B2C مخفف عبارت Business to customers است
به کسبوکارهایی گفته میشود که محصولات و خدمات خود را به مشتریهایشان عرضه می دارند.
- سرمایه (Capital)
به مقدار دارایی مالی که هم اکنون برای به کارگیری در دسترس است سرمایه گفته می شود.
کارآفرینان از سرمایه برای آغاز فعالیت استارت آپ بهره گرفته و به تدریج مقدار آن را افزایش داده تا به توسعه استارتاپ کمک کنند.
- سرمایهی بذری (Seed Funding)
به سرمایه ی اولیه راهاندازی استارتاپ، سرمایه ی بذری گفته میشود.
همانند گیاهی از یک بذر کوچک شروع به رشد میکند، یک استارت آپ نیز با سرمایهی اولیه اندک، فعالیت خود را آغاز می کند.
- بازده سرمایهگذاری یا بازگشت سرمایه (ROI)
به پولی گفته میشود که به یک سرمایهگذار به صورت درصدی از مبلغ سرمایهگذاری خود در استارت آپ بازگردانده می شود.
- مالکیت و ادغام (Merge & Acquisition)
گاهی ممکن است که استارت آپ به وسیله یک شرکت بزرگتر خریداری شده و یا با آن یکی گردد.
این رویداد به صورت دوستانه و با توافقنامه یا به شکل خصمانه و بدون توافقنامه انجام میگیرد.
برخی دیگر از اصلاحات استارت آپ عبارتند از:
ایده: فکر و طرح اولیه به منظور ایجاد یک طرح تجاری، کارآفرینی و کسب و کار
استارتاپ ویکند: یک رویداد سه روزه از ایده سازی تا پیاده سازی نسخه اولیه طرح
تسهیل گر: فردی که در رویداد برنامه کار را پیش می برد، هماهنگی لازم بین منتور ها، تیم اجرایی رویداد، حاضرین و … را انجام می دهد و در نهایت افراد را به سمت بهتر کردن ایده و نمونه اولیه طرح سوق می دهد.
منتور: به افرادی که در کسب و کاری های خود سابقه فرایند استارتاپی یا تجاری کردن ایده ها را داشته اند و به منظور همراهی و کمک به حاضرین در استارتاپ ویکند حضور دارند.
بوم کسب و کار: یک ایده جهت تجاری شدن نیاز است بصورت کلی بررسی گردد و بوم کسب و کار اطلاعات لازم را به منظور اعتبارسنجی در اختیار منتور ها و صاحبان کسب و کار قرار می دهد.
اعتبار سنجی ایده: حدود50% استارتاپ ها به این دلیل شکست می خورند که مردم به آن ها نیاز ندارند! اعتبار سنجی ایده کمک می کند تا از سرمایه گذاری روی ایده های فاقد اعتبار جلوگیری شود.
Mvp: نسخه اولیه از ایده که می تواند به شکل ویدئو، اپ، سایت و … باشد. این نسخه باید بتواند دغدغه اصلی شکل دهی استارتاپ را بطور کامل مرتفع نماید.
Users: کاربرانی که سرویس گیرنده استارتاپ شما هستند.
Customers: افرادی هستند که در چرخه تجاری ایده و استارتاپ، موجب کسب درآمدتان هستند.
Bootstrapping: بدون هزینه اولیه و بصورت خودکفا در جهت رشد استارتاپ فعالیت کردن.
Accelerators: شتابدهنده ها که در مرحله اول می توانند یک مبلغ محدود به تیم های استارتاپ ارائه نمایند.
Fundraising: جذب سرمایه به منظور رشد و پرش استارتاپ
Crowd Funding: سرمایه گذاری جمعی روی یک استارتاپ (مثلا دانشجو های یک دانشگاه)
Angel Investors: این سرمایه گذاران علاوه بر پول، حمایت معنوی، شبکه، مدیریت و … را هم در اختیار استارتاپ قرار می دهند.
Venture Capital: شرکت صاحب سرمایه ای که سرمایه گذاری پر خطر (کارآفرینانه) بر روی استارتاپ های تجاری سازی شده، انجام می دهد.
ROI: نقطه سر به سر درآمد با سرمایه گذاری انجام شده
Pivot: تغییر محصول یا بازار مشتریان یا… به منظور زنده نگه داشتن استارتاپ
Exit: خروج سرمایه گذار یا بنیان گذار از استارتاپ
Option Pool: ارائه سهام تشویقی به کارمندان
Elevator Pitch: ارئه سریع یک ایده به سرمایه گذار که در آن صرفا باید ارزش ایده و نکات مهم را گفت
Burn Rate: هزینه های مشخص استارتاپ در یک مدت، مثلا هزینه ماهانه کامل یک استارتاپ