انواع سرمایه گذار
سرمایه گذار برای ایده نو بزرگترین چالش برای راه اندازی استارت آپ، است.استارت آپ ها همیشه با ایدههای نو شروع نمیشوند
و ممکن است در برخی از آنها ایدههای تکراری یا ایدههای اجرا شده در سایر کشورها پیادهسازی شود.
بنابراین پیدا کردن یک سرمایه گذار بعد از مدتی امکان پذیر می باشد.
سرمایه گذاران به طور کلی در بازار مالی به پنج گروه تقسیم بندی میشوند:
- بانکها
بانکها به عنوان قدیمیترین و کلاسیکترین گروههای سرمایه گذاری در حوزههای مختلف مطرح هستند
و معمولاً نحوه سرمایه گذاری آنها به صورتی است که به طور مستقیم در سود و زیان پروژه دخالت ندارند.
بانکهای متعددی در ایران فعال هستند که سود کارافرینی آنها متغیر است،
اما به طور کلی برای استفاده از سرمایه این بانکها، لازم است که مراحل مختلف پروژه به آنها اثبات شود
و یا در برخی موارد ممکن است شخص به سپردهگذاری نیز نیاز داشته باشد.
- سرمایهگذاران شخصی
این سرمایهگذاری را با عنوان سرمایهگذاری خانوادگی و یا سرمایهگذاری فامیلی نیز معرفی میکنیم.
فرض بگیرید که شما به دنبال راهاندازی استارت آپ خود هستید و سعی میکنید که یک سرمایهگذار مطمئن پیدا کنید.
در این صورت به سراغ آشنایان، دوستان و فامیل میروید
و از طریق یک سرمایهگذاری مشارکتی، هزینه انجام پروژه را فراهم میکنید.
نحوه بازپرداخت این سرمایهگذاری ممکن است همراه با سود نقدی باشد
یا این افراد در نتیجه نهایی پروژه شریک شوند.
- سرمایهگذاران شراکتی
سرمایهگذاران شراکتی در سود و زیان کسبوکارهای کوچک شریک میشوند.
این افراد در همان ابتدای کار یک قرارداد مالی با شخص کارآفرین منعقد میکنند
و در این قرارداد به آنها متذکر میشوند که در ازای حمایت مالی و سرمایهگذاری،
به طور کامل یا به صورت درصدی در سود و زیان شرکت دخیل میشوند.
- سرمایهگذاران داوطلبانه
سرمایهگذاران داوطلبانه برای پروژههای سنگین و پروژههایی که نیاز به هزینه بالا دارند ایدهآل هستند
و معمولاً میتوانند تا حدود 10 میلیون دلار در یک پروژه سرمایهگذاری کند.
این افراد برای کسانی که پروژههای آزمایشگاهی را دنبال میکنند
و به دستگاههای پیشرفته در جریان فعالیت خود نیاز دارند، ایدهآل هستند
و به آنها کمک میکنند که مراحل مختلف پروژه را با استفاده از سرمایه مالی و اعتبار اجتماعی سرمایهگذار انجام دهند.
نحوه دخالت این سرمایهگذاران در سود و زیان استارت آپ به صورت توافقی انجام میگیرد
و معمولاً ترجیح میدهند که درصدی از هزینه پروژه را قبول کنند.
- سرمایه گذاران آنجل
سرمایهگذاران آنجل یا سرمایهگذاران فرشته به افرادی گفته میشود
که سرمایهگذاری آنها بیش از 200 هزار دلار برای هر پروژه باشد
و یا ترجیح میدهند که ارزش خالص آن پروژه تا نزدیک یک میلیون دلار باشد.
این دسته از افراد در صنایع مختلفی یافت میشوند و معمولاً به دنبال پروژههای کارآفرینی سودده هستند
چیزی که مشخص است این است که آنها نمیتوانند صاحب بیش از 30 درصد سهام یک استارتاپ باشند.
سرمایهگذاران انجل برای سرمایهگذاری به صورت شخصی و مستقیم اقدام میکنند
و معمولا از تمامی فرایندهای مالی شرکت آگاه بوده و حق امضا دارند.
در این سرمایه گذاری چیزی که مهم است این است که آنها عجله ای در بازگشت سرمایه حود نداشته
و معمولا یک بازه 3 تا 8 ساله را برای خود در نظر میگیرند.
انواع مدلهای سرمایهگذاری
- سرمایهگذاری مالکیتی
در سرمایهگذاری مالکیتی سرمایه گذار در ازای تخصیص اعتبار به پروژه، مالکیت بخشی از آن را بر عهده میگیرد.
فرض بگیرید که شما در یک پروژه گاوداری یا کشاورزی سرمایهگذاری میکنید
و در ازای پولی که در اختیار این گروه قرار میدهید، صاحب قسمتی از پروژه خواهید شد.
همین روش در مورد استارتاپها نیز قابل اجراست و سرمایهگذار میتواند درصد یا همه سهم آن را برای خود بردارد.
- سرمایهگذاری اعتبار دهی
این روش بیشتر شبیه قرض دادن پول به یک پروژه است
و در قبال آن تنها سود یا هزینه مربوط به سرمایهگذاری خود را دریافت میکنید.
در این روش، سرمایهگذار متعهد میشود که اعتبار لازم برای انجام پروژه را در نظر بگیرد
و در نهایت پس از تولید محصول و ارائه آن به بازار، پول اولیه خود را به همراه سود آن دریافت میکند.
معمولاً بانکها و نهادهایی مانند پارک علم و فناوری در این زمینه فعال هستند.
- سرمایهگذاری شراکتی
در سرمایهگذاری شراکتی، وظیفه تامین بودجه پروژه بر عهده سرمایهگذار است
و در ازای آن درصدی از سهم استارت آپ را به خود اختصاص میدهد.
تفاوت این روش با سرمایهگذاری مالکیتی در این است که در روش شراکتی،
تنها تا 45 درصد از سهام به سرمایهگذار اختصاص مییابد
و مالک اصلی پروژه، همان کارآفرین و گروه راهاندازی استارتاپ هستند.
شتابدهنده چیست؟
شتابدهنده یا Startup accelerator را در واقع میتوان به عنوان سوخت و بنزین در مفهوم استارت آپ در نظر گرفت.
شتابدهندهها، افراد یا شرکتهایی هستند که وظیفه حمایت از یک شرکت نوپا را برعهده گرفته
و آنها را در فرآیند آموزش، تولید و فروش محصول هدایت میکنند.
شتابدهندهها میتوانند در هر کدام از سه دسته سرمایهگذاری فوق قرار گیرند،
اما معمولاً شتاب دهنده ها به عنوان گروه سرمایهگذاری شراکتی شناخته میشود
که تنها تا 45 درصد از سهام گروه را به خود اختصاص میدهند.
شتاب دهندههای ایرانی و شتاب دهندههای خارجی متعددی در سطح اینترنت معرفی شده است.
از معروفترین شتاب دهندههای ایرانی میتوان به آواتک، جهش، پرش، اکسیر و چند مورد دیگر اشاره کرد.
چگونه یک سرمایه گذار استارت آپی مناسب پیدا کنیم؟
چگونه یک سرمایه گذار مناسب پیدا کنیم؟ آیا میتوانیم به هر کسی با هر حجم سرمایه مالی اعتماد کنیم؟
ممکن است برخی از نهادها مانند بانکها یا حتی پارک علم و فناوری که دولتی هستند
از سطح اطمینان بالاتری برخوردار باشد و اعتماد کردن به آنها آسانتر باشد.
راهکارهای زیر در حوزه مفهوم استارت آپ میتواند به شما کمک کند:
- گزینههای سرمایهگذاری خود را بشناسید
وقتی که برنامه اصلی شما راهاندازی یک استارت آپ بر اساس یک ایده خام است،
شما نمیتوانید به هر نوع سرمایهگذاری و با هر حجم مالی اعتماد کنید.
پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید سرمایه مالی شما از چه مسیری تأمین شود.
با جواب دادن به این سوال به احتمال زیاد تعداد زیادی از گزینههای شما حذف خواهند شد
و تنها به چند مورد محدود خواهید رسید که قضاوت کردن در مورد آنها سادهتر است.
توجه داشته باشید که در هر مسیری باید راه برگشتی نیز وجود داشته باشد تا امکان استفاده از هر ابزاری را پیدا کنید.
- یک لیست از سرمایهگذاران تهیه کنید
با فرض اینکه مرحله قبل را به طور کامل انجام دادهاید. در اینجا شما احتمالاً به چند گزینه میرسید
که هر کدام از این گزینهها ممکن است در یکی از پنج دسته فوق قرار گیرند.
یک جدول طراحی کنید و در این جدول 5 گروه سرمایهگذار را مشخص کنید
و تعیین کنید که هر کدام از آنها در نهایت چه نقشی در پروژه شما خواهد داشت.
اگر بتوانید این مرحله را به درستی و با تصمیم گیری مناسب انجام دهید،
یعنی به طور دقیق آنها را دسته بندی کردهاید و میتوانید گام بعدی خود را با اطمینان بیشتری بردارید.
- جلسه مصاحبه و صحبت با سرمایهگذاران
یکی از مهمترین ابزارهایی که یک کار آفرین در مسیر راه اندازی استارت آپ باید داشته باشد،توانایی در مذاکره و مصاحبه است.
در اینجا، شما باید با تمامی سرمایهگذاران نوشته شده در فهرست خود مذاکره کنید و از آنها وقت برای مصاحبه بگیرید.
با توجه به اولویت خود، به نوبت به سراغ این افراد بروید و با آنها در مورد پروژه خود و نتیجه آن صحبت کنید.
سعی کنید که هدف اصلی خود را شرح دهید و به طور واضح و شفاف از آنها بخواهید
که هدف خود را در مورد این سرمایهگذاری به شما اعلام کنند.
- توافقات خود را قانونی کنید
شما احتمالاً در طول مسیر خود با افراد زیادی مواجه خواهید شد که همه آنها شما را به سمت جلو سوق میدهند
و احتمالاً قولهای متعددی در مورد مساعدت مالی و امکانات دریافت میکنید،
«این در ذات مفهوم استارت آپ است».
اما مطمئن باشید که در مراحل سخت و پیچیده کار، بیشتر این افراد حرف خود را پس گرفته و حتی نمیتوانید آنها را پیدا کنید
در مورد سرمایهگذاری برای راهاندازی استارت آپ این موضوع بسیار خطرناکتر است
و حتی ممکن است به شکست پروژه شما بیانجامد.
پس اگر با یک سرمایهگذار صحبت میکنید و با آنها به توافق میرسید،
حتماً تمامی توافقات خود را به صورت مکتوب و در قالب یک قرارداد بیاورید
و از آنها بخواهید که به قرارداد خود تا انتهای کار پایبند باشند.
- تولید انبوه را شروع کنید
در این مرحله تجارت شما کم کم مفهوم استارت آپ به خود میگیرد
و تقریباً میتوانیم آن را به عنوان یک شرکت نوپا معرفی کنیم.
طبیعتاً در مراحل قبل بررسیهایی در مورد نمونههای اولیه و پایه صورت گرفته است
و با توجه به بازخوردهای دریافتی، تغییراتی در محصولها یا در خدمات به وجود آمده است.
همچنین حضور سرمایهگذار باعث میشود که اعضای تیم با روحیه بهتری وارد فرآیند تولید شوند
و باید مقدمات لازم برای تولید انبوه فراهم شود.
البته، تولید انبوه باید در چند فاز صورت گیرد تا روند کنترل هزینه و درآمد به شکل مناسبی انجام گیرد.
- تبلیغات و بازاریابی را فراموش نکنید
آخرین مرحلهای که روند رو به رشد استارت آپ را به قله میرساند، مرحله تبلیغات و بازاریابی است.
در مراحل قبل:یک محصول تولید شد،در معرض دید افراد زیادی قرار گرفت،نقاط قوت و نقاط ضعف آن دیده شد،
تغییراتی در آن به وجود آمد،یک سرمایه گذار برای شروع کار پیدا شد،تولید انبوه آن در چند فاز انجام گرفت،
و اکنون زمان فروش و عرضه آن به مشتریان فرا میرسد.
تبلیغات و بازاریابی یعنی آگاهی مردم و مشتریان نسبت به یک برند.
محصول یک استارت آپ تا زمانی که فرایند تبلیغات و بازاریابی بر روی آن انجام نگیرد،نمیتواند در بازار با سایر رقبا بجنگد.
از طرفی، مشتریان نیز تمایل چندانی به استفاده از چنین محصولاتی ندارند.
پس در این مرحله، یک تیم استارت آپی باید به سراغ یک شخص بازاریاب بروند و از آنها بخواهند که محصول تیم را تبلیغ کنند.
راهکارهای مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که برخی از آنها به صورت تبلیغات اینترنتی
و برخی نیز به صورت تبلیغات محیطی هستند که با توجه به دسترسی گروه، ممکن است یک یا چند مورد از آنها انتخاب شود.
آدرس سایت پی واکس جهت سفارش واکس مخصوص چرم : www.pwaxco.ir